Meditatie cu Osho Rajneesh


Meditatie cu Osho Rajneesh




"Trebuie să inţelegeţi clar in ce măsură gandirea şi meditaţia sunt antinomice. Prima se dirijează spre ceea ce este exterior şi străin de cel care gandeşte. Cealaltă se intoarce spre interior. Raţiunea este unealta potrivită pentru a inţelege tot ceea ce este altceva decat voi inşivă. Meditaţia este calea cunoaşterii de sine. Confuzia dintre cele două noţiuni este frecventă; ţin să vă atrag atenţia că este o gravă eroare. Meditaţia este starea non-acţiunii. Ea inseamnă “a fi” şi nu “a face”, repaosul luminos in echilibrul inalterabil pe care il constituie centrul fiinţei noastre.
       Acţionand, (a gandi este un act, o acţiune) intraţi in contact cu lumea fenomenelor trecătoare, muritoare, lumea non-Eului. In non-acţiune regăsiţi centrul, adevăratul vostru Eu. Nu vă cunoaşteţi propria esenţă, deoarece sunteţi tot timpul ocupaţi şi agitaţi. Nici măcar nu o mai presimţiţi şi această amnezie suscită şi intreţine angoasa. Corpul vostru cere o destindere şi şi-o procură dormind, dar mentalul nu abdică niciodată. Treji, gandiţi; adormiţi, visaţi. Sunteţi abrutizaţi şi aţi uitat cine sunteţi. Este de mirare, dar aşa se intamplă. V-aţi rătăcit, dar nu in mulţimea oamenilor şi a lucrurilor, ci in mecanismul intelectului vostru, in grijile şi activităţile voastre curente. V-aţi rătăcit in capul vostru.
        Meditaţia vă va salva din această infrangere, din singurul infern care există. Reţineţi că ea inseamnă non-acţiune, non-mental, sau altfel spus pace totală şi vid mental. Faptul că mă străduiesc să vă invăţ non-acţiunea poate să vă pară ciudat. A vă invita la practica absenţei acţiunii este intr-adevăr ceva curios, cuvintele sunt nepotrivite, ele sunt concepute pentru a exprima acţiunea şi nimic altceva; nici un limbaj nu poate reflecta sufletul. Cum ar putea instrumentul zgomotului mental să redea mulţumirea sufletească care este ceva inefabil, cum ar putea să redea liniştea Divină? Deşi termenul sugerează un fel de iniţiativă, meditaţia nu are nimic de-a face cu acţiunea. Nu aş putea spune că o practicam, ci că mă aflam în ea. Este ca un fel de dragoste. Nu poate fi provocată, dar pot spune că sunt indrăgostit. Este vorba despre un fel de a fi şi nu despre un act."
           "Incotro este orientată atenţia voastră in acest moment? Ce priviţi, ce conştientizaţi? Observaţi-vă cu atenţie. Veţi constata că privirea voastră tinde către exterior. Gandurile voastre se invartesc neobosit in jurul lucrurilor lumii. Inchizand ochii, nu vă eliberaţi. Formele şi imaginile sunt imprimate in mentalul vostru şi vă obsedează chiar şi cand dormiţi. Gandurile voastre repercutează obiectele, sunt ecoul lor. Deşi pare interioară, lumea gandurilor este tot exterioară, căci eul sau falsa voastră identitate este un fel de corp străin care se află in voi. Martorul percepe ego-ul la fel precum percepe celelalte obiecte. Numai cel care percepe este interior. Incercaţi să inţelegeţi că fiind invadaţi de obiectele exterioare, nu sunteţi impiedicat să vă cunoaşteţi sinele. Barajul este ridicat doar de gandurile voastre. Un obiect poate să vă posede sufletul? Nu. El nu poate absorbi decat un alt obiect.
           Sufletul este incercuit de idei. Energia voastră, focul conştienţei voastre se dispersează, se refractează in ganduri. Reflecţiile şi numai ele vă inchid şi vă izolează, vă indepărtează de esenţă, de condiţia voastră originară. Scopul este acela de a-ţi regăsi starea de vacuitate, de puritate naturală; este un eveniment revoluţionar.
            Ce trebuie să faci? Să examinăm mai intai geneza gandurilor. Veţi invăţa astfel să le goniţi incă de la inceput. Mulţi cercetători spirituali se luptă cu gandurile lor, inainte de a le fi sesizat provenienţa. Niciodată mentalul nu va fi stăpanit in acest fel. Singurul rezultat posibil este nebunia.
            Este exclus să suprimi gandurile, deoarece ele se reconstituie in mod constant. Ele seamănă cu şarpele mitologic, cu Hidra din Berna. Acest monstru avea şapte capete care creşteau pe măsură ce le tăiai. Nu vă cer să vă combateţi gandurile, deoarece ele se sting singure in orice moment. Ele nu durează niciodată mult, din contra, inlănţuirea lor, ideaţia, işi urmează cursul neobosit. Reflecţia odată stinsă, este inlocuită de alta. Procesul este extrem de rapid şi tocmai aceasta constituie nodul problemei. Drama nu vine din moartea unui gand, ci din renaşterea sa imediată. Să nu incercaţi să vă opuneţi ideilor voastre, incercaţi să inţelegeţi mecanismul care le generează şi pe acesta trebuie să-l stăpaniţi. Nu va fi greu dacă inţelegeţi cu adevărat despre ce este vorba şi reţineţi că a te opune formărilor mentale este o luptă fără sfarşit. Spiritul va continua inexorabil să vă tortureze. Veţi fi invinşi. Repet: gandurile nu sunt duşmani. Demonul este cel care le generează şi vi le trimite neancetat.
Impunandu-le un fel de regularitate a naşterilor, le veţi goni de indată ce apar neinvitate. Dacă nu mergeţi la izvor, valul ideaţiei vă va supune cu multă uşurinţă, oricare ar fi eforturile voastre. In consecinţă nu vă ocupaţi de formulările voastre mentale. Impiedicaţi spiritul de a le mai produce. Ştiţi că intelectul este instabil. Cu alte cuvinte, ideea abia născută, trece şi dispare. Interzicandu-i să vă mai inoportuneze, vă economisiţi violenţa pe care o implică distrugerea sa.
            De unde vine un gand? Concepţia şi naşterea sa rezultă din reacţiile noastre la ceea ce nu suntem noi. Intreaga responsabilitate a ideaţiei le incumbă, deoarece ripostăm maşinal şi mental la evenimentele şi lucrurile lumii exterioare. Să luăm un exemplu. Contemplaţi o floare. A privi nu inseamnă a gandi. Dacă continui să privesc şi nimic mai mult, mentalul meu rămane pur. Dar dacă reacţionez spunand: “Ce floare frumoasă!” – un gand se interpune intre floare şi mine. Din contră, dacă vibrez şi răspund fără a reacţiona, dacă mă absorb in contemplare, văd frumuseţea florii şi mă bucur de ea păstrand un spirit imaculat şi vid. Din nefericire suntem incapabili să trăim fără verbalizare. Procesul care constă in a inchide o experienţă trăită in simboluri, in cuvinte, este originea gandurilor. Această reacţie devenită mecanică, acest obicei de a reduce o experienţă trăită la cuvinte, sufocă realul şi ucide viziunea sub o avalanşă de interpretări. Adevărul este minat, mirarea este refulată. Nu mai răman decat cuvintele; cioburi, resturi, ce dansează prin spiritul nostru, prin mintea noastră.
Gandurile noastre nu sunt decat faruri şi ele au viaţă scurtă. Pentru a nu avea senzaţia de lipsă, transpunem imediat orice mică experienţă in ganduri, in cuvinte, de-a lungul intregii noastre vieţi. Sub acest noian de cuvinte, sub acest vacarm mental, pierdem conştiinţa propriei noastre realităţi. Cum să mai renunţi la această manie de a scleroza viaţa prin folosirea abuzivă a limbajului? Trebuie stăpanită geneza gandurilor. Fiţi atenţi! Incercaţi să inţelegeţi, vă rog!
            Vă privesc. Ce se va intampla dacă aş continua să vă contemplu fără să transpun nimic in cuvinte? Ceea ce s-ar intampla depăşeşte tot ceea ce v-aţi putea imagina mai extraodinar la nivelul conştiinţei voastre. Mutaţia este indescriptibilă in cel mai deplin inţeles al termenului. Ea se blochează de indată ce incercaţi să-i atribuiţi o etichetă, de indată ce incercaţi să o gandiţi. Atunci cand vă privesc fără cuvinte, deci fără cea mai mică reflecţie a ceea ce fac, constat că un har divin inefabil se revarsă asupra mea şi că acest vid imaculat se revarsă in toate direcţiile. Atunci cand cuvantul incetează să o mai limiteze şi să o mai desfigureze, conştienţa işi schimbă direcţia şi disting puţin cate puţin, in afara bărbaţilor şi femeilor din faţa mea, lumina care se află la originea voastră, a tuturor. Ca şi cand m-aş trezi dintr-un vis, ca şi cum spiritul meu s-ar desfăşura intr-o lumină şi intr-o pace infinite. Aş vrea să faceţi şi voi experienţa acestei experienţe adevărate.
         Feriţi-vă de ideaţie. Nu formulaţi nici un comentariu. Nu vă descurajaţi. Este foarte posibil să te lipseşti de limbaj. Recursul la cuvinte nu este la urma urmei decat un obicei.
           Noul născut contemplă lumea şi ii răspunde fără medierea cuvantului sau al gandului. El dispune de viziune pură şi directă. Mai tarziu copilul utilizează din ce in ce mai mult unealta verbală, deoarece aceasta este utilă şi eficace in contactele sale cu viaţa şi cu lumea exterioară; dar ceea ce este convenabil pe acest plan, este o frană absolută in cunoaşterea de sine. Iată de ce trebuie să vă regăsiţi cu toţii privirea inocentă a copilului, viziunea pură care vă va arăta ceea ce sunteţi cu adevărat. Cuvintele şi gandurile v-au ajutat să descoperiţi lumea. Vidul, virginitatea spiritului vă va deschide uşa esenţei voastre, a identităţii voastre reale.

Iată ce vă cer.
Staţi aşezaţi, liniştiţi, cu corpul destins, cu coloana vertebrală dreaptă. Nu vă mişcati deloc. Respiraţi calm, fără nici cea mai mică crispare. Observati-vă in linişte răsuflarea şi ascultaţi cu atenţie liniştită sunetele care vin din exterior, fără a reacţiona, fără vorbărie mentală, fără să vă opriţi la absolut nimic. Fiţi martorul, nimic mai mult. Lăsaţi-vă să alunecaţi la o stare de conştienţă lipsită de cuvinte. Ţineţi-vă la distanţă de evenimente, captaţi totul, dar de la distanţă. Mai ales nu vă concentraţi. Orice s-ar intampla, nu vă implicaţi, rămaneţi neutri, senini. Inchideţi ochii, ascultaţi in linişte, cu atenţie clară şi dulce, ciripitul păsărelelor, foşnetul copacilor, plansetul unui copil, murmurul unui jet de apă.
Ascultaţi şi atata tot. Veţi percepe mai intai forja plămanilor voştri şi pulsaţia inimii voastre, apoi o linişte deosebită vă va invada. Veţi constata că in ciuda zgomotelor inconjurătoare, liniştea va domni in voi. Veţi avea acces la o pace neaşteptată, apoi vă veţi da seama de rarefierea gandurilor şi vă veţi apropia de starea de conştienţă pură. In această sferă vidă de forme, atenţia voastră se va intoarce spre locul real al originii voastre, spre adevăratul vostru cămin. Veţi părăsi periferia şi vă veţi intoarce la voi acasă, in voi inşivă. Privirea voastră părăsind suprafaţa, vă va revela progresiv tabernacolul in care rezidă identitatea voastră profundă. Continuaţi in mod simplu să vă observaţi gandurile, respiraţia, mişcările abdomenului. Nu reacţionaţi. Veţi obţine un rezultat care nu va fi o invenţie mentală, ceva ce nu v-aţi imaginat vreodată, va fi existenţa voastră, fiinţa voastră. Ea este coeziunea care ne animă şi ne susţine pe toţi. Ea se revelează şi esenţa noastră apare in sfarşit. Va fi o surpriză zguduitoare."


"CUNOAŞTEREA DE SINE"
OSHO RAJNEESH